Θα μπω με τη μία στο ψητό, αναφέροντας τα λόγια τού μεγάλου Marty Neumeier: “A brand is a person’s gut feeling about a product, service or company“. Με απλά λόγια, αυτό που νιώθεις για ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή και ακόμη για μια ολόκληρη εταιρεία, είναι το branding.
Δεν είναι το λογότυπο ή το σήμα μίας εταιρείας, δεν είναι τα χρώματα που την αντιπροσωπεύουν, δεν είναι το σλόγκαν με το οποίο διαφημίζεται. Είναι όλα αυτά και ακόμη περισσότερα μαζί, τα οποία συντελούν στην αίσθηση που θα αφήσει η εταιρεία αυτή σε έναν πελάτη.
Η σημαντική διαφορά στο σημείο αυτό είναι το “θα αφήσει στον πελάτη”. Με άλλα λόγια, το branding δεν είναι αυτό που η εταιρεία υποστηρίζει ότι είναι, αλλά αυτό που ο πελάτης αισθάνεται πως είναι αυτή η εταιρεία. Η πρώτη περίπτωση είναι το marketing, ενώ η δεύτερη είναι το branding.
Branding εναντίον marketing
Μπορεί μια εταιρεία να διαφημίζεται και να περιαυτολογεί πως είναι η μοναδική που προσφέρει μια υπηρεσία, να διατυμπανίζει σε κάθε μέσο ότι τα υλικά που χρησιμοποιεί είναι τα καλύτερα ή πως το αποτέλεσμα που παράγει είναι φιλικό προς το περιβάλλον… όμως όλα αυτά συγκαταλέγονται στη σφαίρα του marketing. Είναι η εικόνα που έχει η ίδια η εταιρεία για το προϊόν της και είναι αυτό που προσελκύει τον κόσμο σε πρώτη φάση.
Για τη δεύτερη φάση όμως, αυτό που θα κρατήσει τον πελάτη, είναι το branding. Ό,τι και να υποστηρίζει μία εταιρεία πως αντιπροσωπεύει, ό,τι και να θεωρεί για τον εαυτό της, για τη δουλειά της και για το αποτέλεσμα που παράγει, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει η αίσθηση που αφήνει στο κοινό της, είτε εκούσια, είτε ακούσια. Αυτό ειναι το branding.
Κι όπως έχει πει και ο αναμφίβολα πετυχημένος CEO της Amazon, Jeff Bezos: “Το brand σου είναι αυτό που οι άλλοι λένε για σένα όταν δεν είσαι στο ίδιο δωμάτιο“.
Ο παράγοντας της εμπιστοσύνης
Η θεμελιώδης βάση τού branding, είναι η εμπιστοσύνη που αποπνέει το προϊόν / η υπηρεσία αυτή. Οι πελάτες θα εμπιστεύονται το brand σου όταν αυτό καλύπτει συνεχώς τις ανάγκες τους ή -ακόμη καλύτερα- ξεπερνά τις προσδοκίες τους.
Η ζωή που κάνουμε πλέον, είναι γεμάτη πληροφορίες αλλά υστερεί σε χρόνο. Επομένως, η επιτυχία ενός brand έρχεται σε άμεση συνάρτηση με την εμπιστοσύνη και το πόσο γρήγορα θα “πει το ναι” ο πελάτης στις υπηρεσίες που αυτό προσφέρει.
Πλέον, οι άνθρωποι έχουν αλλάξει κριτήρια. Δεν βασίζονται τόσο στα προτερήματα ενός προϊόντος, αλλά στο τι αυτό αντιπροσωπεύει. Γι’ αυτό πρέπει να επιλέγουμε προσεκτικά τις αξίες που θέλουμε το brand μας να αντιπροσωπεύει.